Kıyaslama

 


TKY yolculuğundaki firmalarda misyon, vizyon, hedefler ve öncelikler belirlidir. Şirket hedefleri ile çalışanların hedefleri arasında  direkt bağlantı vardır.Temel  organizasyon hedefleri bellidir ve bunu destekleyen iş süreçleri belirlenmiş ve önceliklendirilmiştir. Artık gerekli olan en iyiyi bulmak ve gerçekleştirmektir. Kıyaslama, dünyada mevcut en iyi uygulamaların araştırılması, bulunması, anlaşılması ve sürekli iyileştirme amacıyla, şirkete uyarlanması sürecidir. 
Kıyaslamanın amacı ; Endüstrideki yerini daha iyi anlamak, stratejik hedefleri geliştirmek, gerçekleştirmek, gerçekçi, yapılabilir hedeflere ulaşmak, mükemmellik çalışmalarıyla sınıfında en iyi olmaktır. 
Kıyaslamayı verimli ve etkin bir teknik olarak kullanabilmek için belirli ön şartların sağlanması gereklidir:  

*  Bilgi paylaşımı kuralları (Code of Conduct)’nın belirlenmesi
- Yasallık,gizlilik,kullanım,üçüncü taraf

*  Kuruluşun kendi süreçlerini tanımlaması 
- Süreç sahipliği  
- Tanımlanmış ölçütler  
- Öncelikler 
- İç dış müşteri tanımı

*  Kuruluş içinde kıyaslama sürecinin işleyişinin belirlenmesi

*  Doğru kıyaslama ortaklarının bulunması
- Kazan-kazan oyunu
- Ortakların olgunluk seviyesi

*  Değişime açık olmak

Kıyaslama verileri gerçekçi, yapılabilir hedefler koymak için kullanılır (benchmarks). Kuruluşlara kıyaslama faaliyetlerinde destek vermek ayrıca bu tür çalışmaları yürütmek amacıyla kurulmuş danışmanlık şirketleri / kuruluşlar vardır.  Bu kuruluşlar arasında American Productivity and Quality Center (APQC), Internatinal Benchmarking Clearing House (IBC), American Management Association (AMA), European Foundation Quality Management (EFQM) sayılabilir 

KIYASLAMA METODOLOJİSİ 

 

Uygulama
Önce kıyaslanacak konu saptanır. Kaynaklar sınırlı olduğu için tüm süreçlere eğilmek mümükün değildir. Bu nedenle  kuruluşun kıyaslama statejisi belirli olmalı ve iş süreçlerini,  şirket performansını  ve şirket hedeflerini  etkileme derecesine göre önceliklendirme yapılmalıdır. Neyin kıyaslanacağı, süreç yönetiminin uygulandığı şirketlerde kimle kıyaslanacağı sorusundan daha kolaydır. Kiminle yapılacağı ise bilinmez. Bunun için çeşitli kaynaklardan bir aday listesi oluşturulmalı ve bir kriter seti ile ile seçme yapılmalıdır. Bu kaynaklar ; yayınlar, medya, anketler, kişisel temaslar, danışmanlar, Kıyaslama kuruluşları ve Uluslarararası Bilgi ağları olabilir.  Seçilen potansiyel kıyaslama ortaklarına kıyaslama çalışması teklifi yapılır. İlgili kişilerden bir takım oluşturulduktan sonra soru listesi hazırlanır ve karşılıklı olarak cevaplandırılır. 

Ön bilgiler geldikten sonra saha ziyareti düzenlenerek ortak ile  uygulamalardaki detaylar görüşülür ve her iki şirkette kendine göre daha iyi olan uygulamaları kendi bünyesine uyarlamak için iyileştirme planı yaparak  değişim sürecini başlatır. Saha ziyaretinin  zor olduğu durumlarda kıyaslama çalışması sadece soru listeleri gönderek veya telefon görüşmesiyle de gerçekleştirilebilir. Kıyaslama çalışmalarında bir diğer yöntem de ikili çalışmalar yerine, bağımsız kuruluşlar tarafından düzenlenen ve çok kuruluşun katılımıyla gerçekleşen konsorsiyum çalışmalarına katılmaktır. 
Kıyaslama sürecinde kuruluş içinde süreç sahipleri,  süreçlerindeki kıyaslama ihtiyaçlarını belirlemekten, açık kaynaklardan bilgi toplayarak potansiyel  en iyi uygulayıcıları ortaya çıkarmaktan ve kıyaslama takım çalışmalarına destek vermekten sorumludurlar.  

 

Toplam Kalite Yönetimi (Ana Sayfa)

İç Süreçlerin Yeniden Düzenlenmesi