TKY yolculuğundaki firmalarda misyon,
vizyon, hedefler ve öncelikler belirlidir. Şirket hedefleri ile çalışanların
hedefleri arasında direkt bağlantı vardır.Temel organizasyon
hedefleri bellidir ve bunu destekleyen iş süreçleri belirlenmiş ve önceliklendirilmiştir.
Artık gerekli olan en iyiyi bulmak ve gerçekleştirmektir. Kıyaslama, dünyada
mevcut en iyi uygulamaların araştırılması, bulunması, anlaşılması ve sürekli
iyileştirme amacıyla, şirkete uyarlanması sürecidir.
Kıyaslamanın amacı ; Endüstrideki yerini daha iyi anlamak, stratejik hedefleri
geliştirmek, gerçekleştirmek, gerçekçi, yapılabilir hedeflere ulaşmak,
mükemmellik çalışmalarıyla sınıfında en iyi olmaktır.
Kıyaslamayı verimli ve etkin bir teknik olarak kullanabilmek için belirli ön
şartların sağlanması gereklidir:
Bilgi
paylaşımı kuralları (Code of Conduct)’nın belirlenmesi
- Yasallık,gizlilik,kullanım,üçüncü taraf
Kuruluşun
kendi süreçlerini tanımlaması
- Süreç sahipliği
- Tanımlanmış ölçütler
- Öncelikler
- İç dış müşteri tanımı
Kuruluş
içinde kıyaslama sürecinin işleyişinin belirlenmesi
Doğru
kıyaslama ortaklarının bulunması
- Kazan-kazan oyunu
- Ortakların olgunluk seviyesi
Değişime
açık olmak
Kıyaslama verileri gerçekçi,
yapılabilir hedefler koymak için kullanılır (benchmarks). Kuruluşlara kıyaslama
faaliyetlerinde destek vermek ayrıca bu tür çalışmaları yürütmek amacıyla
kurulmuş danışmanlık şirketleri / kuruluşlar vardır. Bu kuruluşlar
arasında American Productivity and Quality Center (APQC), Internatinal
Benchmarking Clearing House (IBC), American Management Association (AMA),
European Foundation Quality Management (EFQM) sayılabilir
KIYASLAMA METODOLOJİSİ
Uygulama
Önce kıyaslanacak konu saptanır. Kaynaklar sınırlı olduğu için tüm süreçlere
eğilmek mümükün değildir. Bu nedenle kuruluşun kıyaslama statejisi
belirli olmalı ve iş süreçlerini, şirket performansını ve şirket
hedeflerini etkileme derecesine göre önceliklendirme yapılmalıdır. Neyin
kıyaslanacağı, süreç yönetiminin uygulandığı şirketlerde kimle kıyaslanacağı
sorusundan daha kolaydır. Kiminle yapılacağı ise bilinmez. Bunun için çeşitli
kaynaklardan bir aday listesi oluşturulmalı ve bir kriter seti ile ile seçme
yapılmalıdır. Bu kaynaklar ; yayınlar, medya, anketler, kişisel temaslar,
danışmanlar, Kıyaslama kuruluşları ve Uluslarararası Bilgi ağları
olabilir. Seçilen potansiyel kıyaslama ortaklarına kıyaslama çalışması
teklifi yapılır. İlgili kişilerden bir takım oluşturulduktan sonra soru listesi
hazırlanır ve karşılıklı olarak cevaplandırılır.
Ön bilgiler geldikten sonra saha ziyareti düzenlenerek ortak
ile uygulamalardaki detaylar görüşülür ve her iki şirkette kendine göre
daha iyi olan uygulamaları kendi bünyesine uyarlamak için iyileştirme planı
yaparak değişim sürecini başlatır. Saha ziyaretinin zor olduğu
durumlarda kıyaslama çalışması sadece soru listeleri gönderek veya telefon
görüşmesiyle de gerçekleştirilebilir. Kıyaslama çalışmalarında bir diğer yöntem
de ikili çalışmalar yerine, bağımsız kuruluşlar tarafından düzenlenen ve çok
kuruluşun katılımıyla gerçekleşen konsorsiyum çalışmalarına katılmaktır.
Kıyaslama sürecinde kuruluş içinde süreç sahipleri, süreçlerindeki kıyaslama
ihtiyaçlarını belirlemekten, açık kaynaklardan bilgi toplayarak
potansiyel en iyi uygulayıcıları ortaya çıkarmaktan ve kıyaslama takım
çalışmalarına destek vermekten sorumludurlar.
Toplam Kalite Yönetimi (Ana Sayfa)
İç Süreçlerin Yeniden Düzenlenmesi