Takım Çalışmaları

 


TAKIM 

Belirlenmiş bir projede çalışmak üzere projenin gerektirdiği çeşitli disiplinlerin, değişik eğitim, bilgi, beceri ve görüşe sahip kimselerin ortak bir amaca ulaşmak üzere bir araya gelmesiyle oluşmuş bir 
topluluktur. 
Takım çalışmalarında etkili sonuçlar sistematik bir yöntemin uygulanması ile alınabilir. İzlenecek  yöntem şu adımları içerir : 

 

1. Konuyu belirleyin : 
Konunun belirlenmesi ve mevcut durumun aydınlığa kavuşturulması takımın etkili çalışması açısından çok önemlidir. Şu sorular üzerinde kesin anlaşmayı  sağlayın. Üzerinde çalıştığınız süreçle ilgili başlangıç ve bitiş noktalarını belirleyin, 
 • Görev nedir? 
 • Kim, ne zamana kadar istemektedir? 
 • Bu iş neden istenmektedir? 
 • Kullanılabilecek kaynaklar nelerdir? 
 • Sınırlar nelerdir? 

2. Hedefinizi belirleyin : 
İlerlemenin, başarının tek göstergesi kullanılan ölçütlerdir. Ölçülmeyen hiçbir şey için iyileşmeden bahsedilemez. Bu nedenle takımların temel işleminden birisi, belki de en önemlisi hedef ve ölçütlerin belirlenmesidir. Takımın bu aşamada şu soruların cevaplarını vermeleri sağlanmak zorundadır. 
• Gerçekten elde edilmek istenen nedir? 
• Bu isteğin gerçekleştiğini nereden/nasıl anlayacağız? 

HEDEF: 
En basit şekliyle iyi tanımlanmış bir hedef aşağıdaki gibi formülüze edilmiş olmalı ve tanımdaki unsurları içermelidir; 

 HEDEF = SONUÇ + BAŞARI İNDİKATÖRLERİ 

TANIM:  
HEDEF tüm takım elemanlarınca aynı şekilde anlaşılmak kaydı ile AÇIK, GERÇEKÇİ, ÜZERİNDE ANLAŞMA  SAĞLANMIŞ VE ÖLÇÜLEBİLİR olmak gereklerini de sağlayan GELECEKTE ULAŞILMASI İSTENİLEN DURUMUN AÇIK BİR TANIMIDIR. 

GELECEKTE ULAŞILMAK İSTENİLEN DURUM (SONUÇ):  
Her hedef/objektif ister 1 saat isterse 1 yıl vb. sonra olsun mutlaka geleceğe yönelik olup bir şeyin kavramsal olarak son durumunu gösterir. Dolayısıyla bir isimle tanımlanmalıdır. Tanımda önce 
sonra yazılı açıklama olmasına özen gösterilmelidir. 

GERÇEKÇİ:  
Hedefler her zaman için biraz zorlanmayla gerçekleştirilebilecek nitelikte olmalıdır. Ne çok basit ne de ulaşılması çok zor hatta bazen imkansız şekilde belirlenmemesine özen gösterilmelidir. 

ÜZERİNDE ANLAŞMA SAĞLANMIŞ : 
Hedefe ulaşmanın tek yolu tüm takım elemanlarının aynı hedefe doğru yönelmelerinin sağlanmasıdır. Takımların amaç ve hedefin belirlenmesi için beyin fırtınası yöntemi ile belirli bir zamanı harcamaları, bunu tanımda verilen her soruya da cevap verebilecek şekilde yazılı hale getirmeleri gereklidir. Üzerinde uzlaşılmış hedef tüm takım çalışmaları süresince yazılı olarak göz önünde bulundurulmalıdır. Bu yolla takımın belirlediği yönden sapmalar yapmaksızın ilerleyebilmesi mümkün olacaktır. 

ÖLÇÜLEBİLİR (BAŞARI İNDİKATÖRLERİ):  
Ölçülmeyen hiçbir şey için iyidir veya iyileşmektedir gibi bir yorumda bulunulamaz. Takım çalışmalarının amacının sürekli iyileştirme olduğu düşünülürse yapılan işin iyileşip iyileşmediğini ölçüm yapmaksızın söyleyebilmek olanaksızdır. 
Takım çalışmalarında hedefin belirlenmesi çalışmalarında şu hususlar (aşağıdaki sorular sorularak) tüm üyelerce gözden geçirilmelidir. 

 • Bizden NE isteniyor? 

  NE ölçülebilir bir nesne olmalıdır. 
  bir İŞLEM değildir. 

 • İstenilen şey'e (HEDEF) ulaştığımızı nasıl anlayacağız? 
 • İstenilen şey'e (HEDEF) ne zaman ulaşmalıyız? 
 • İstenilen şey'e (HEDEF) nasıl ulaşabiliriz? 

BAŞARI İNDİKATÖRLERİ: 

Hedefe ulaşılıp ulaşılamadığını belirten, takım üyelerince belirlenmiş ölçek, ölçütlerdir. Bunlar başlıca 6 grup altında toplanabilirler. İyi bir ölçüm bunlardan en az bir veya birkaçını içermelidir. 

1. Miktar : Adet, %, ....'den büyük, ....'den küçük. 
2. Kalite : daha iyi, .... özellikte, güvenilir. 
3. Zaman : Süre, aralık. 
4. Davranış : Beğeni/ortam/diğerlerince algılanma. 
5. Maliyet : % daha ucuz. 
6. Kaynaklar : İş gücü/rate azalması, verimlilik, daha az kayıp/hurda vb. 

3. Gerçekçi bir işlem planı yapın : 
Takım çalışmalarında başarıya ulaşmanın diğer önemli bir faktörü gerçekçi bir işlem planının yapılmasıdır. Planın hazırlanmasında takım mutlaka kendini belirli bir zamanla sınırlamalı ve bu süre 
kesinlikle hedef tanımı içinde yer almalıdır. 

Örneğin:"3 ay zarfında yeni ürün geliştirme sürecinde bir santral sisteminin (model) mevcut kalite kriterlerinde herhangibir bozulma olmaksızın ticari şartnamenin onaylandığı süre başlangıç alınmak 
kaydıyla %30 daha kısa sürede seri üretime geçmesini sağlayacak, uygulama planına bağlanmış en az 3 öneri getirmek" oldukça iyi tanımlanmış bir "HEDEF"tir. 

Yukarıdaki gibi tanımlanmış bir hedefte artık takım daha alt/detay seviyedeki işlemleri temel olarak bloklamak, bunların yapılmasıyla ilgili süre ve kaynakları daha iyi belirlemek şansına sahiptir. 

Bu aşamada sonuçta uluşılması hedeflenen yere gidilirken çalışma planının tanımladığı ara hedefler, hatta herbir toplantının bile bir hedefi olması gerektiğini unutmayın. Takım çalışmalarınızda HEDEF tanımınızın her an tüm takım üyelerinin görebileceği bir yerde olması konuların dağıtılmaması bakımından önemlidir. 

4. Gerekli bilgileri toplayın ve derleyin : 
Takım çalışmaları temel olarak hedefin belirlenmesini takiben çizilecek bir süreç akış şeması, gerekli ölçütlerin tesbiti, bilgilerin toplanması, değerlendirilmesi ve geliştirme/iyileştirme fırsatlarının bulunup bunlarla ilgili detaylı planların hazırlanarak uygulamaya konulması adımlarından oluşur. Uygulamadan sonra sonuçların gözlenmesi ve değerlendirilmesi, hem çalışmanın bulgularının hem de takım çalışmaları sistematiğinin başarılı olup olmadığının takibi açısından önemlidir. 

TAKIM DİNAMİKLERİ  

Bir takımın oluşumunda 4 önemli aşama bulunur : Formasyon, bocalama, uzlaşma, uygulama 

AŞAMA 1         FORMASYON  

Takım ilk oluştuğunda takım üyeleri havuz kenarındaki çekingen yüzücülere benzerler. Bu aşamada üyeler oldukça sinirli, resmi fakat ürkek ve dikkatli bir davranış biçimi sergilerler. Formasyon bireysel kişiliklerden takım kişiliğine doğru geçişin başladığı bir andır. liderin tutum ve davranışları ile yol göstericiliği formal veya informal olarak sürekli izlenmektedir. bu aşamada hakim olan temel duygu ve davranışlar ise şöyle olabilir; 

a) Duygular 

Heyecan, bekleme ve iyimserlik 
Proje için seçilmiş olmanın gururu 
Proje bilgi  ve tecrübelerden dolayı yapacakları katkının sabırsızlığı. Peşin hükümler 
Şüphe, korku, sonuca ilişkin merak duygusu 

b) Davranışlar 

Hedefin derhal belirlenmesi ve nasıl yapılacağının şekillendirilmesi teşebbüsleri. 
Grup davranışlarının analizi, kabul edilebilirlikleri ve bunlara çözüm getirme girişimleri. 
Hangi bilgilerin toplanması gerektiğine karar verme istekleri. 
Konu, sorunlar ve çözümlerle ilgili kibirli, heyecanlı tartışmalar; sessiz kalan diğer üyeler. 
Temel sorunlardan sapmalar. Konuyla ilgili olmayan şeylerin kıyasıya tartışılması. 
Organizasyon, engeller vb. konulardaki şikayetler. 

AŞAMA 2         BOCALAMA 

Takımlar için en güç aşamadır. Bu aşamada takımlar önlerinde uzayıp giden iş yükü hakkında çok daha gerçekçi bilgilere erişmişler ve muhtemelen panik aşamasına gelmişlerdir. Onları suda boğulmamak için çırpınan acemi yüzücülere benzetebiliriz.Artık proje onların başlangıçta ümit ettiklerinden çok daha değişik bir çehreye bürünmüş takım içinde hoşnutsuzluklar, suçlamalar başlamış ve şevk kaybolmaya yüz tutmuştur.İlerlemenin yavaş gitmesi şikayetleri, kararlar için yeterli bilimsel kanıtların olmayışı, 
yapılması gereken işlemler için tartışmalar, kişisel bilgi, tecrübe ve yeteneklerin dışında hiçbir şeye itibar etmeme gibi direnişler bu aşamanın tipik davranışlarıdır. 

a) Duygular 

Göreve karşi sadece kendilerinde uygun, rahat, kullanılabilir yaklaşımlardan başkasına karşı direnişler 
Takım hakkında projenin başarısı bakımından keskin düşünce değişiklikleri 

b) Davranışlar 

Çoğunlukça "temel neden" olarak benimsenmiş olmasına rağmen sürdürülen tartışmalar 
Rekabet ve savunma mekanizmalarının harekete geçirdiği davranışlar - taraf tutma 
Proje ve takım seçimine ilişkin önyargıların açığa çıkartılması, eleştirilmesi 
Gerçekçi olmayan hedefler için baskı. aşırı iş yükünden kaçınma istekleri 
Tansiyonu arttırıcı, tutarsız, iğneleyici davranışlar 

AŞAMA 3         UZLAŞMA 

Takım çalışmaları sürdükçe üyeler birbirleriyle çalışmaya daha çok alışacaklardır. Başlangıçtaki katı, rekabetçi tutum ve davranışlar yavaş yavaş yerini uzlaşmaya terk edecektir. Takım bu aşamada su 
yüzünde kalabilmek için birbirlerine destek veren yüzücüler gibi tanımlanabilir. 
Artık takıma özgün yazılı olmayan kurallar zinciri yürürlüğe girmekte duygusal çelişkiler yerini işbirliğine bırakmakta, üyelerin takım içinde
üstlendikleri roller şekillenmeye başlamaktadır. 

a) Duygular 

Yapıcı eleştiriler getirebilme yeteneği 
Takım elemanlarının kabulü 
Her şeyin çözülebileceğine dair güven duygusu 

b) Davranışlar 

Uyumu bozmaktan kaçınan, tartışmalara yol açmayacak davranış, konuşma biçimleri 
Takım dinamiklerinin, şahsi problemlerin üzerine yapıcı bir yaklaşımla gitme, dostça arkadaşça yaklaşımlar 
Ortak takım ruhu ve hedeflerin belirlenmesi 
Takım çalışma kurallarının ve sınırların belirlenmesi ve bunların kabulü - uyulması 

 

AŞAMA 4         UYGULAMA  

Birbirlerinin güçlü ve zayıf noktalarının belirlenmesi ve kabulü ile olgunluğa ulaşan takım artık sorunları belirleme, irdeleme, çözüm önerileri üretebilme ve uygulamaya koyabilme konularında başarılı bir icraat yapabilecek aşamaya gelmiştir. 

a) Duygular 

Birbirleriyle olan ilişkileri olgunluğa ulaşmış kimselerin yapıcı düşünce ve yaklaşımları 
Takım başarılarından dolayı gururlanma 

b) Davranışlar 

Yapıcı yönde davranış değişiklikleri 
Takım olarak çalışmayı bozabilecek davranışlardan belirgin kaçışlar, önleme çabaları 
Takım çalışmalarına artan miktarlarda katılım. Bütünleşme 

Başarılı takım çalışmaları reçetesi  

1. Net, açık ve üzerinde uzlaşılmış takım hedefi 
2. Geliştirme/proje planı 
3. Açık seçik tanımlanmış roller 
4. İyi  iletişim 
5. Yararlı   takım davranışları 
6. İyi tanımlanmış  karar   yöntemleri 
7. Dengeli   katılımlar 
8. Deklare edilmiş çalışma  kural ve kaideleri 
9. Takım dinamiği ,  roller konularında ön bilgiler 
10. Teknik, bilimsel disiplinli   yaklaşımlar. 
 
 
ÖZ DEĞERLENDİRME MODELLERİ VE KALİTE ÖDÜLLERİ 

Öz değerlendirme nedir  
Öz değerlendirme,  kuruluşun faaliyetlerinin  iş Mükemmelliği modeline göre detaylı, sistematik ve düzenli olarak gözden geçirilmesidir. 

Öz değerlendirmenin yararları nelerdir 
Modele göre gelişmenin izlenmesi 
Stratejik hedeflerin ve iyileştirme önceliklerinin belirlenmesinde sistematik yaklaşım 
Kişi  ve takımlara mükemmellik yolunda enerji sağlaması 
Sonuçlar ve onları yaratan girdiler arasında açık  bağlantı kurma 
Diğer kuruluşlarla kıyaslama için zemin oluşturma 

Kalite Ödülleri  
Öz değerlendirme modelleri ile ilişkili kalite ödüllerinden ilki olan Deming ödülü  ilk kez 1951 yılında JUSE (Japanese Union of Scientist and Engineers) tarafından verilmiştir. Ödülün Kişiler ve  şirketler olmak üzere 2 kategorisi vardır . Kişisel ödülleri alanlar arasında Taguchi ve Ishıkawa , şirketler arasında ise Kawasaki Iron and Steel, Mitsubishi Electric, Hitachi, Nissan Motor sayılabilir. Bu ödül Uluslararası alanda da verilmektedir. 

Malcolm Baldridge ödülü ise 1987 yılından itibaren Amerika’daki şirketler arasında verilmektedir. imalat, hizmet  şirketleri ve küçük şirketler grubunda 2 şirkete verilen Baldridge ödülü  bu güne kadar 24 şirkete verilmiştir. Bunların arasında da Motorola, Federal Express, IBM, Cadillac, Ritz-Carlton ve Texas Instruments sayılabilir. 

Avrupa’da ise 14 üye ile 1988’de kurulan EFQM (European Foundation for Quality Management) tarafından verilen Avrupa Kalite Ödülünü kazananlar arasında Rank Xerox, Texas Instruments, Brisa ve SGS Thomson  gösterilebilir. Günümüzde 588  üyeye sahip olan EFQM’e   Türkiye’den de 12 kuruluş üyedir. 

EFQM  ÖZDEĞERLENDİRME MODELİ 

TKY’den bahsettiğimizde sürekli iyileştirmeden bahsediyoruz. Bunun anlamı işleri yarın, bugün yaptığımızdan daha iyi yapmak demektir. Bu değişikliktir ve değişiklik kişisel adanmışlığı gerektirir. Bu gibi değişikliklerin başarılı olması için sistematik planlamaya ve iyi yapılanmış bir yaklaşıma ihtiyaç vardır. 
TKY ve iş mükemmelliği için EFQM modeli bu çeşit değişiklikler için bu yapıyı ve sistemi sunmaktadır. 

 

Model, Müşteri memnuniyetinin, Çalışanların Memnuniyetinin ve Toplumda üzerinde olumlu etkilerin, liderliği kullanarak politika ve stratejiyi, insan yönetimini, kaynakları ve prosesleri harekete geçirerek ve iş sonuçlarının mükemmelliğe ulaşılması şeklinde sağlanabileceğini göstermektedir. 
Bu nedenle, 9 kriterden her biri, kuruluşun Toplam Kalite Yönetimi uygulamasında ne derece başarılı olduğunu görmek amacıyla kullanılabilecek bir kriterdir. 
Model, Girdiler kısmında kuruluşun sistematik ve önlemeye dayalı sistemlerin bulunmasını iş etkinliğinin periyodik olarak gözden geçirilip iyileştirilmesini, yaklaşımın günlük faaliyetlere bütünüyle entegre olmasını ve uygulamaların tüm süreçleri, üretilen ürün ve servislerin tümünü kapsamasını beklemektedir. 
Sonuçlar kısmında ise, iç hedeflerle, rakip kuruluşlarla ve "Sınıfında En iyi" olanlarla kıyaslamaların olmasını, tüm faaliyetlerde somut iyileşmelerin olmasını ve bu iyileşmelerin girdiler kısmında açıklanan yaklaşımlardan kaynaklandığını ve sonuçların ilgili tüm alanları kapsamasını   beklemektedir. 

GİRDİLER 
5 kriter işimizi NASIL  yaptığımızı sorgulamaktadır : 

1. Liderlik 
Yönetim takımı ve diğer liderler, faaliyetleri ve davranışlarıyla Toplam Kalite Yönetimi Kültürünü nasıl oluşturmakta, desteklemekte ve yüceltmektedir. 
1a. Liderler TKY kültürünü sahiplendiklerini nasıl görünür biçimde sergiler 
1b.Liderler uygun kaynak ve yardım sağlayarak iyileştirmeyi ve katılımı nasıl desteklerler 
1c.Liderler müşteriler, tedarikçiler ve diğer dış kuruluşlar ile ilişkileri nasıl yürütürler 
1d.Liderler birey ve grupların çaba ve başarılarını zamanında ve uygun şekilde nasıl tanır ve takdir ederler 

2.Politika ve strateji 
Kuruluş  politika ve stratejilerini nasıl  oluşturmakta, yaygınlaştırmakta, gözden geçirmekte, planlara ve faaliyetlere dönüştürmektedir. 
2a.Politika  ve stratejininin oluşturulmasında toplam kalite yaklaşımına uygun ve kapsamlı bilgi nasıl temel alınmaktadır 
2b.Politika ve strateji nasıl geliştirilmektedir. 
2c.Politika ve strateji nasıl duyurulmakta ve yaşama geçirilmektedir. 
2d.Politika ve strateji düzenli olarak nasıl güncelleştirilmekte ve iyileştirilmektedir 

3.Çalışanların yönetimi 
Kuruluş, çalışanlarının  potansiyelinin tamamını nasıl ortaya çıkarmaktadır 
3a.insan kaynakları nasıl planlanmakta ve iyileştirilmektedir 
3b.Çalışanların yeterlilikleri nasıl arttırılmakta ve geliştirilmektedir 
3c.Çalışanlar ile hedefleri nasıl kararlaştırılmakta ve performansları sürekli olarak nasıl gözden geçirilmektedir 
3d.Çalışanlar nasıl katılımcı olmakta, yetkilendirilmekte ve tanınmaktadır 
3e.Çalışanlar ve kuruluş arasında etkin bir diyalog nasıl kurulmaktadır 
3f.Çalışanlara önem verilmesi ve gözetilmeleri nasıl sağlanmaktadır. 

4.Kaynaklar 
Kuruluş kaynaklarını nasıl etkin ve verimli yönetmektedir. 
4a.Finansal kaynaklar nasıl yönetilmektedir 
4b.Bilgi kaynakları nasıl yönetilmektedir 
4c.Tedarikçi ilişkileri ve malzemeler nasıl yönetilmektedir 
4d.Binalar, donanım ve diğer aktifler nasıl yönetilmektedir 
4e.Teknoloji ve entellektüel mülkiyet nasıl yönetilmektedir 

5.Süreçler 
Kuruluş süreçlerini nasıl tanımlamakta, yönetmekte, gözden geçirmekte ve iyileştirmektedir. 
5a.Kuruluşun başarısına etkisi olan büyük süreçler nasıl tanımlanmaktadır 
5b.Süreçler sistematik olarak nasıl yönetilmektedir 
5c.Süreçler nasıl gözden geçirilmekte ve iyileştirmeye yönelik hedefler nasıl belirlenmektedir 
5d.Buluşlar ve yaratıcılık kullanılarak süreçler nasıl iyileştirilmektedir 
5e.Süreçler nasıl değiştirilmekte ve yararları nasıl değerlendirilmektedir 

SONUÇLAR 
4 kriter NELER başardığımızı sorgulamaktadır 

6.Müşterilerin tatmini 
Kuruluşun dış müşterilerini tatmin etme derecesi nedir 
6a.Dış müşterilerin kuruluşun ürün, hizmet ve müşteri ilişkilerini algılamaları 
6b.Dış müşterilerin tatmini için kuruluşun izlediği diğer göstergeler 

7. Çalışanların tatmini 
Kuruluşun çalışanlarını tatmin etme derecesi nedir 
7a.Çalışanların kuruluşunu algılaması 
7b.Çalışanların tatmini için kuruluşun izlediği diğer göstergeler 

8.Toplum üzerindeki etki 
Kuruluşun yerel, ulusal ve uluslararası toplumun (uygun olduğu hallerde) gereksinimlerini ve beklentilerini tatmin etme derecesi nedir 
8a.Toplumun kuruluşu algılaması 
8b.Toplum üzerindeki etkiye yönelik olarak kuruluşun izlediği diğer göstergeler 

9.iş sonuçları 
Kuruluşun planlı iş hedeflerini karşılama, finansal veya diğer paydaşların gereksinim ve beklentilerini tatmin etme derecesi nedir 
9a.Kuruluşun finansal performansını gösteren ölçütler 
9b.Kuruluşun performansını gösteren diğer ölçütler 

 

 

 

Toplam Kalite Yönetimi (Ana Sayfa)

Kalite Araçları