İç Müşteri Memnuniyeti

 

 

İç müşteri memnuniyeti nedir ? 
İç müşteri memnuniyeti, en genel anlamda, dış müşteri memnuniyetinin sağlanması için firma içindeki süreçlerde birbirine ürün/hizmet veren fonksiyonlar arasındaki ilişkilerin sorunsuz yürütülmesidir. Aşağıdaki şekilde dış tedarikçiler, firma ve dış müşteriler arasındaki ilişki gösterilmektedir. 
 
Dış tedarikçiler firmaya ürün/hizmet sunanlar, dış müşteriler de firmadan ürün ve hizmet alanlardır. Benzer olarak firma içindeki süreçlerde de iç tedarikçiler ve iç müşteriler bulunmaktadır. Aşağıdaki şekilde firmaya gelen bir müşteri talebinin karşılanması için firma içindeki bir sürecin akışında fonksiyonların birbiri ile olan iç müşteri - iç tedarikçi ilişkileri görülmektedir; Müşteriden gelen bir talep pazarlama bölümü aracılığıyla üretim ve sevkiyat bölümüne iletilir. Burada pazarlama , üretim ve sevkiyat bölümünün iç tedarikçisidir. Üretim ve sevkiyat, pazarlamanın iç müşterisidir. Benzer şekilde bir sonraki aşamada dış müşteri talebinin karşılanması için bu kez üretim ve sevkiyat, montaj bölümünün iç tedarikçisi konumuna gelmiştir. 
 

Firma içindeki tüm süreçlerin akışında ürün/hizmet veren fonksiyonların (iç tedarikçiler) , ürün/hizmet alan (iç müşteriler) fonksiyonlarla olan ilişkilerindeki sorunların giderilmesi, süreçlerin sürekli iyileşmesini, gereksiz işlerin elenmesini sağlayarak, verimliliği ve firmanın karlılığını arttıracaktır. 

İç Müşteri İsteklerinin Tanımlanması ve Memnuniyetin Ölçülmesi 
İç müşterilerin memnuniyetini ölçmeden önce, süreçler gözden geçirilerek, iç müşterilerin genel isteklere ek olarak, neler isteyebileceği belirlenmeli, süreçte bu isteklere uygun gerekli değişiklikler yapılmalıdır. Bunlara uygun metrikler belirlenmeli, sürekli ölçümü sağlanarak, gelişmeler izlenmelidir. 

İç müşteri memnuniyetinin belirleirlenmesi ve ölçülmesi için genel olarak anketten yararlanılmaktadır. Anketle memnuniyet ölçülerek, özel istekler ve beklentiler alındıktan sonra bunlara göre süreçte 
yeniden değişiklik yapılmalıdır. Ayrıca ölçüm sıklığı ve müşteriden tedarikçiye geribesleme mekanizması  karşılıklı olarak tanımlanmalıdır. 
Süreç gözden geçirilip, değişiklikler yapılmadan, iç müşterilerin talepleri ve görüşlerinin belirlenmesi için önce anket de yapılabilir. Bu da kullanılan bir yöntemdir. 
Ankette memnuniyeti ölçülecek genel konular , 
• Kalite (Yapılan işin tam olması, doğru olması, açıklığı, anlaşılırlığı, güvenilirliği) 
• Zamanlama (İşin zamanında yapılması, yapma süresinin uygunluğu) 
• Güvenilirlik (İşin sürekli aynı kalitede yapılması, verilen sözlerin tutulması) 
• İşbirliği (İsteklere cevap verme, esnek olma, nezaket) 
• İletişim (İstekleri dinleme , çabuk tepki verme) 
başlıkları altında toplanabilir . Bunların yanısıra süreç için özel olarak sorulacak sorular ve diğer isteklerin belirtilebileceği  açık sorular da ankete eklenmelidir. 

Uygulama  
Uygulama aşamasında öncelikler, dış  tedarikçi ve müşterilerle ilişkide olan (ürün/hizmet  alan/veren) süreçlere göre belirlenecektir. Pilot uygulama için bu süreçlerden biri seçilecek, süreç akışı içinde 
birbirine ürün/hizmet sunan fonksiyonlar arasında iç müşteri memnuniyeti anketi uygulanacaktır. İç müşteri istek ve görüşleri için iç tedarikçilerin işlem planları hazırlaması ve sürecin tekrar gözden 
geçirilmesi sağlanacaktır. Daha sonra diğer süreçler için uygulama standart hale getirilecektir. 

 

 

Toplam Kalite Yönetimi (Ana Sayfa)

Tedarikçiler