İçinde bulunduğumuz asrın son
çeyreğinden itibaren önümüzdeki yüzyıla verilen "Bilgi Çağı"
tanımlaması evrensel boyutta kabul edildi. Bilginin tüm alanlarda en kuvvetli
silah olacağını biliyoruz.
Ancak başarıya götüren faktör olarak, artık sadece ona sahip
olmanın yetmeyeceği de kesinleşti. Bilgiye erişim, değerlendirme, paylaşma bir başka
deyişle bilgiyi hammaddeden ürün haline getirme süreci ve bu sürecin
verimliliği başarının anahtarı olarak ön plana çıkıyor.
İşte "Toplam Kalite Yönetimi" (TKY) böyle bir ortamda
kurumların başarısını sağlamak üzere geliştirilmiş bir yönetim biçimi. Bu
çerçevede İletişim TKY modelinin uygulanmasında temel faktör olduğu
gibi aynı zamanda bir sonuçtur. Başarıyla gerçekleştirilen Toplam Kalite
Yönetimi, kuruma, evrensel platformda rekabet edebilirliği için gereken
bilgi üstünlüğünü sağlayacak, iletişim gücünü katacaktır.
Toplam Kalite Yönetimi: Uygulamada İletişim
Toplam Kalite Yönetimi'nin sağlıklı bir şekilde işlemesi ve daha
önceki bölümlerde belirtilen TKY modelinin başarıyla uygulanabilmesi için en
güçlü araçlardan biri "İletişim"dir. Hedef, politika ve
stratejilerin tüm takım tarafından paylaşılması, bireylerin yetki ve
sorumluluklarının arttırılarak aynı hedefe yönlendirilmeleri, kararlara temel
oluşturacak verilerin süratle toplanması ve güvenilirliği, iç ve dış müşteri
ihtiyaçlarının saptanması ve ortaklaşa çözüm bulunması, sürekli iyileştirmeyi
mümkün kılacak verimlilik ölçümleri, bir diğer deyişle geri besleme
mekanizmasının çalıştırılması ancak etkin bir iletişim modelinin varlığı ile
mümkündür.
Bu nedenle kurumlarda genellikle tanıtım ve sosyal iletişim
sorumluluğunu taşıyan ve bir destek fonksiyonu olarak tanımlanan iletişim,
artık yönetimin ana fonksiyonlarından biri haline gelmiş ve iş sonuçlarını
doğrudan etkileyen bir görev üstlenmiştir. Bu anlayışta her yönetici, her
çalışan ayırım yapılmaksızın iyi bir iletişimci olmalıdır. Çalışanlardan
başlayarak, tedarikçiler, dağıtım kanalları, müşteriler, sivil toplum
örgütlerini de kapsayan hedef kitleler ile sistematik bir iletişim kanalı
oluşturulmalıdır. Mesajların içerik ve şekilleri tekrar gözden geçirilmeli ve
gelişen iletişim teknolojileri değerlendirilmelidir. İletişim modelinin
verimliliği ölçülebilmeli ve bu alanda da sürekli iyileştirme
hedeflenmelidir.
Bilginin gizliliğini genel anlayış olarak kabullenen ve
paylaşmaktan kaçınan kurumların TKY çalışmalarının başında, süratle kültürel
bir değişime girmeleri gerekecektir. Kurumun tüm çalışanları ile
bir takım oluşturduğu düşünüldüğünde, takım üyelerinin beklenen sorumlulukları
üstlenerek aynı hedefe koşmaları ancak güven ve sağlıklı bilgi paylaşımı ile
mümkün olacaktır. Bu değişimi sağlayacak en güçlü etken ise yönetimin
kararlılığı ve eğitimdir. Kişinin sahip olduğu bilginin sorumluluğunu taşıması,
bilgiyi kurumun yani kendinin hedef, politika ve s
tratejileri doğrultusunda kullanması eğitim yoluyla
oluşturulacak bir iletişim ortamında sağlanacaktır.
TKY tüm foksiyonları ile doğru uygulandığında kurumu günümüzün
yoğun rekabet ortamında ön sıralara yerleştireceği gibi Bilgi Çağı'nda da güçlü
bir konuma oturtacaktır.
Toplam Kalite Yönetimi (Ana Sayfa)
Sürekli İyileştirme Yöntem ve teknikleri