Kalite, kalite güvence ve bilhassa Toplam Kalite Yönetimi (TKY)
kavramları içerdiği terimlerden dolayı kafa karıştırıcı olarak
görülmektedir. Yine bu kavramlar, mühendislikten çok felsefe, yönetim
teorisi, sosyoloji, psikoloji gibi disiplinlerle ilişkilidir. Maalesef
yanlış anlaşılan bu kavramlar felsefe ve mantığa dayandırılmış olup,
oldukça düz ve basittir. Kalite fikri yeni bir buluş olmayıp yüzlerce ve
binlerce yıl boyu var olmuştur. Büyük bir olasılıkla ticaret kadar eski
olup, insanların artı ürün yaratmaya başlamaları ve bunları arzu
ettikleri başka ürünlerle değiştirmeyi teklif ettikleri zamana kadar
gitmektedir. İsa’dan binlerce yıl önce Mısır, Dünyada ilk dokümanlı
kalite sistemi olarak kabul edilen “The Book of The Dead” kitabının ön
sözünü yazdı. Bu dokümanda ölümden sonrasına vücut ve ruhu hazırlamak
için gereken prosedürler bulunuyordu. On birinci yüz yıl cıvarında
karışımın içindeki kıymetli metallerin minimum içeriğini belirtmek için
gümüş ve altın ürünlere resmi ayar damgası koyma sistemi başladı. Orta
çağlardan beri ustaların amacı kaliteli ürünler yapmaktı. Usta
zanaatkarlar olarak kaliteli ürünlerden dolayı ün kazanıyorlardı.
Endüstriyel devrim sonucunda, küçük zanaatkarlar modern makinelere ile
yapılan üretim metotlarını kullanan, toplu seri üretim yapan büyük
fabrikalarla başa çıkamadılar. Fabrikalar; işçileri, süpervizörleri,
formenleri, ve yöneticileri içine alan yeni organizasyon ve yeni yönetim
şekilleri uyguladılar. Birinci Dünya savaşında silah ve cephane
için olan büyük talep daha büyük üretim çıktısına gereklilik doğurdu. Bu
yanlış kullanıldı ve standart altı üretim sonuçları Fransa’daki
siperlerde açıkça görüldü. İkinci Dünya savaşında üretimde yine büyük
bir patlama oldu. ABD’de askeri standartlar olan MIL-I-45208 Kontrol
Sistemi Gereksinimleri ve MIL-Q-9858 Kalite sistem spesifikasyonları ile
kalite güvenceye sistematik yaklaşım icat edildi. Bin dokuz yüz
kırklardan itibaren görülen hızlı gelişmelerle birlikte meşhur kalite
guruları ortaya çıktılar. Bunlardan bazılarının isimleri, Deming, Juran,
Crosby, Shingo, Taguchi, ve Ishikawa idi.
|
|
..::
ISO 9000:2000 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
::.. |
İSO 9000 Kalite Güvence Sistemine bakıldığında 20 öğeği içermekte olduğu
ve bunların karışık bir yapı içerisinde dokümantasyon yoğunluğu yarattığı
gözlemlenir. Temelde ISO 9000 serisi toplam kaliteyi hedeflemesine karşın
bir yönetim sistemi modeli tanımı yapılmamıştır. İşletmeler bu yapı
içerisinde toplam kalite yönetimini uygulamadıklarını, yalnızca üretim
veya hizmetin nasıl yapıldığının dokümantasyonu durumuna dönüştüğünü ifade
etmektedirler. Temel çıkış noktası toplam kalite yönetimi olan ISO 9000
‘in bir revizyona ihtiyacı olduğu görülmektedir.
Şubat 1999‘da ISO
tarafından yayınlanan bir rapor ile ISO 9000 serisinin 2000 revizyonuna
gidileceği ve bu revizyon içerisinde 1994 yılında yayınlanan ISO 9002 ve
ISO 9003 serilerinin çekileceği ifade edilmektedir.
Bu revizyon
içerisinde ISO 9001:2000 ve ISO 9004:2000 şeklinde iki kategorinin olacağı
belirtilmektedir. Buna göre:
ISO 9000:2000
: Kalite Yönetim Sistemi - Tanımlar ve Deyimler
ISO 9001:2000
: Kalite Yönetim Sistemi - Gereksinimler
ISO 9004:2000
: Kalite Yönetim Sistemi – Kılavuz |
|
..::
ISO 9000:2000 SİSTEM ELEMANLARI
::.. |
iSO 9000
serisinin tanımladığı 20 öğe ISO 9000:2000 revizyonu ile 8 ana başlıkta
toplanmış olup, işlem modelinin tanımı ile toplam kalite yönetimi tam
olarak uygulanması hedeflenmektedir. ISO 9000:2000 revizyonundaki 8 ana
başlık ve bunların alt başlıkları şu şekildedir:
1. Kapsam
2. Atıf yapılan
standartlar
3. Terimler ve
tarifler
4. Kalite yönetim
sistemi
5. Yönetim
sorumluluğu
6. Kaynak yönetimi
7. Ürün
gerçekleştirme
8. Ölçme, analiz ve
iyileştirme
|
..::
PROSES YAKLAŞIMI
::.. |
ISO 9000:2000 Kalite Yönetim Sistemi, müşteri şartlarını
karşılamak amacı ile müşteri tatminini arttırmak için kalite yönetim
sisteminin geliştirilmesi, uygulanması ve etkinliğinin iyileştirilmesinde
proses yaklaşımını teşvik eder.
Kuruluş içinde prosesler sisteminin uygulanması, bu
proseslerin tanımlanması, etkileşimleri ve proseslerin yönetilmesi ile
birlikte “Proses yaklaşımı” olarak adlandırılır.
Proses yaklaşımının avantajı, proseslerin oluşturduğu hem
bireysel sistem dahilinde prosesler arası bağlantı hem de bunların tümü ve
etkileşimleri üzerinde sürekli bir kontrol sağlamasıdır.
Şekilde görülen proses tabanlı kalite
yönetim sistemi modeli madde 4 ten madde 8 e kadar verilen proses
bağlantılarını gösterir.
4. Kalite yönetim sistemi
5. Yönetim sorumluluğu
6. Kaynak yönetimi
7. Ürün gerçekleştirme
8. Ölçme, analiz ve iyileştirme
Bu gösterime ek
olarak “planla-yap-kontrol et-önlem al” olarak bilinen (PYKÖ)
metodolojisi bütün proseslere uygulanabilir.
|
..::
Kalite Yönetim
Sistemi-Şartlar
::.. |
1. Kapsam
ISO 9000:2000 Kalite Yönetim Sistemi, bir kuruluşun
a) Müşteri taleplerini ve yürürlükteki mevzuat şartlarını karşılayan ürünü
düzenli bir şekilde sağlama yeteneğini gösterme ihtiyacı olduğunda,
b) Sistemin sürekli iyileştirilmesi ve müşteriye yürürlükteki mevzuat
şartlarına uyulduğu güvencesinin verilmesi için, prosesler de dahil olmak
üzere, sistemin verimli uygulanması ile müşteri memnuniyetinin artırılması
amacına yöneldiği durumlarda;
kalite yönetim sistemi için gerekli şartları belirler.
|
2. Atıf yapılan
standartlar
IEC, ISO, EN vb No. |
Adı (İng.) |
TS No
|
Adı (Türkçe) |
ISO 9000:2000 |
Quality Managment Systems-Fundamentals and
vocabbulary |
TS EN ISO 9000 |
Kalite Yönetim Sistemleri-Temel kavramlar
ve sözlük |
|
3. Terimler ve tarifler
ISO 9000:1994 |
ISO 9000:2000 |
Tedarikçi |
Kuruluş |
Taşeron |
Tedarikçi |
|
4. Kalite yönetim
sistemi
4.1 Genel şartlar:
Kuruluş standardın gerektirdiği şartlara uygun olarak bir kalite yönetim
sistemi oluşturmalı, dokümante etmeli, uygulamalı, sürekliliğini sağlamalı
ve bunun etkinliğini sürekli iyileştirmelidir.
|
4.2 Dokümantasyon
şartları
4.2.1 Genel:
Kalite yönetim sistemi dokümantasyonu
a)
Kalite politikasının ve kalite hedeflerinin doküman
haline getirilmiş beyanlarını,
b) Kalite el kitabını
c) Dokümante edilmiş prosedürleri
d) Proseslerin etkin planlanması, yürütülmesi ve kontrolünü sağlamak için
kuruluşun ihtiyaç duyduğu dokümanları
e) Standardın gerektirdiği kayıtları içermelidir.
4.2.2 Kalite el kitabı :Kuruluş
a) Kalite yönetim sisteminin kapsamı ve herhangi bir hariç
tutmanın ayrıntıları ve gerekçelerini
b) Kalite yönetim sistemi için oluşturulmuş dokümante edilmiş
prosedürleri veya bunlara atıfları
c)
Kalite yönetim sistemi prosesleri arasındaki etkileşimin
açıklandığı
bir el kitabı oluşturmalı ve sürekliliğini sağlamalıdır.
|
|
4.2.3 Dokümanların kontrolü: Kalite yönetim sistemi tarafından gerekli görülen
dokümanlar kontrol edilmelidir.
a)
Yayımlanmadan önce dokümanların
yeterlilik açısından onaylanması
b)
Dokümanların gözden geçirilmesi,gerektiğinde
güncelleştirilmesi ve tekrar onaylanması
c)
Doküman değişikliklerinin ve güncel revizyon durumunun
tanımlanmasının sağlanması,
d) Yürürlükteki dokümanların ilgili baskılarının kullanım
noktalarında bulunabilir olmasının sağlanması,
e) Dokümanların okunabilir kalmasının ve kolaylıkla
tanımlanabilmesinin sağlanması
f) Dış kaynaklı dokümanların tanımlanmış olması ve bunların
dağıtımın kontrol altında olmasının sağlanması
g) Güncelliğini yitirmiş dokümanların istenmeyen kullanımının
önlenmesi ve herhangi bir amaçla saklanmaları durumunda, uygun bir
tanıtımın uygulanması için;
dokümante edilmiş bir
prosedür
oluşturulmalıdır.
4.2.4 Kayıtların kontrolü:
Kayıtlar okunabilir olarak
kalmalı, kolaylıkla ayırt edilebilir ve tekrar ulaşılabilir olmalıdır.
Kayıtların; tanımlanması, muhafazası, korunması, ulaşılabilir olması,
saklama süresi ve elden çıkarılması için gerekli kontrollerin tanımlanması
amacıyla
dokümante edilmiş prosedür
oluşturulmalıdır.
|
5. Yönetim sorumluluğu
5.1 Yönetim taahhüdü:
Üst yönetim, kalite yönetim sisteminin uygulanması, geliştirilmesi ve
etkinliğinin sürekli iyileştirilmesi için taahhütlerin yerine
getirilmesine dair kanıtlarını aşağıdaki yollarla sağlamalıdır:
a) Kuruluşa, yasal şartlar ve
mevzuat şartları kadar, müşteri şartlarının da yerine getirilmesinin
öneminin iletilmesiyle.
b) Kalite politikasının
oluşturulmasıyla,
c) Kalite hedeflerinin
belirlenmiş olmasıyla
d) Yönetimin gözden
geçirmesinin yapılmasıyla
e) Kaynakların
bulunabilirliğinin sağlanmasıyla
|
|
5.2 Müşteri odaklılık:
Üst yönetim, müşteri tatmininin artırılması amacına yönelik olarak,
müşteri şartlarının belirlenmiş ve yerine getirilmiş olmasının
sağlamalıdır.
5.3 Kalite politikası: Üst yönetim, kalite politikasının;
a) Kuruluşun amacına uygunluğunu,
b) Kalite yönetim sisteminin etkinliğinin sürekli iyileştirilmesini ve
şartlara uygunluk için bir taahhüdü
içermesini,
c) Kalite hedeflerinin oluşturulması ve gözden geçirilmesi için bir
çerçeve oluşturulmasını,
d) Kuruluş içinde iletilmesini ve anlaşılmasını,
e) Sürekli uygunluk için gözden geçirilmesini, sağlamalıdır.
|
5.4 Planlama
5.4.1 Kalite hedefleri:
Üst yönetim, kuruluş içinde, ürün için karşılanması gerekli olan
şartlar da dahil olmak üzere, kalite hedeflerinin kuruluşun ilgili
fonksiyon ve seviyelerinde oluşturulmasını sağlamalıdır. Kalite hedefleri
ölçülebilir olmalı ve kalite politikası ile tutarlı olmalıdır.
5.4.2 Kalite yönetim sisteminin planlanması:
Üst yönetim;
a) Kalite hedefleri de dahil olmak üzere madde 4.1 de verilen şartları
yerine getirmek için, kalite yönetim sisteminin planlamasını,
b) Kalite yönetim sisteminde, değişiklikler planlanıp uygulandığında,
kalite yönetim sisteminin bütünlüğünün sürdürülmesi,
sağlanmalıdır.
5.5 Sorumluluk, yetki ve
iletişim
5.5.1 Sorumluluk ve yetki:
Üst yönetim, sorumlulukların, yetkilerin ve bunlar arasındaki ilişkilerin,
tanımlanmasını ve kuruluş iletişimini sağlamalıdır.
5.5.2 Yönetim temsilcisi: Üst yönetim, diğer sorumluluk alanlarına bakılmaksızın
aşağıda belirtilen yetki ve sorumluluklara sahip olacak yönetimden bir
üyeyi temsilci olarak atamalıdır:
a)
Kalite yönetim sistemi için gerekli proseslerin oluşturulmasını,
uygulamasını ve sürdürülebilmesini sağlamak
b)
Kalite yönetim sisteminin performansı ve iyileştirilmesi için herhangi bir
ihtiyaç hakkında üst yönetime rapor etmek,
c)
Kuruluşta, müşteri şartlarının
bilincinde olunmasının yaygınlaştırılmasını sağlamak.
5.5.3 İç iletişim:
Üst yönetim, kuruluşta uygun iletişim proseslerinin oluşturulmasını ve
iletişimin, kalite yönetim sisteminin etkinliği dikkate alınarak
gerçekleşmesini sağlamalıdır.
|
5.6 Yönetimin gözden geçirilmesi
5.6.1 Genel: Üst yönetim, kuruluşun kalite yönetim sistemini, sürekli
uygunluğunu, yeterliliğini ve etkinliğini sağlamak için planlanmış
aralıklarla gözden geçirmelidir.
5.6.2 Gözden geçirme girdisi:
Yönetimin gözden geçirme
girdisi;
a) Tetkiklerin sonuçlarını
b) Müşteri geri beslemesi
c) Proses performansı ve ürün uygunluğunu
d) Önleyici ve düzeltici faaliyetlerin durumunu
e) Bir önceki yönetimin gözden geçirmesinde devam eden takip
faaliyetlerini
f) Kalite yönetim sistemini etkileyebilecek değişiklikleri
g) İyileştirme için önerileri içermelidir
5.6.3 Gözden geçirme çıktısı:Yönetimin gözden geçirme çıktısı;
a) Kalite yönetim sisteminin ve bu sisteme ait proseslerin etkinliğinin
iyileştirilmesini
b) Müşteri şartları ile ilgili ürünün iyileştirilmesini
c) Kaynak ihtiyaçlarını içermelidir
|
6. Kaynak yönetimi
6.1 Kaynakların sağlanması:
Kuruluş;
a) Kalite yönetim sistemini
uygulamak, sürdürmek ve tekinliğini sürekli iyileştirmek,
b) Müşteri isteklerinin yerine getirilmesi yolu ile müşteri memnuniyetini
artırmak için, gerekli olan kaynaklar belirlemeli ve sağlamalıdır.
|
|
6.2 İnsan kaynakları
6.2.1 Genel:
Ürün kalitesini etkileyebilecek işi yapan personel; uygun eğitim,
beceri ve deneyim yönünden yeterli olmalıdır.
6.2.2 Yeterlilik, bilinç ve eğitim:
Kuruluş;
a) Ürün kalitesini etkileyen
faaliyetleri yürüten personelin sahip olması gereken yeterliliği tayin
etmeli,
b) Eğitimi sağlamalı veya bu gibi ihtiyaçları karşılamak için diğer
tedbirleri almalı,
c) Alınan tedbirlerin etkinliğini değerlendirmeli,
d) Personelin yaptığı faaliyetlerin öneminin ve uygunluğunun farkında
olmasını sağlamalı ve kalite hedeflerinin başarılması için personelin
nasıl katkıda bulunacaklarını belirlemeli,
e) Eğitim, öğretim, beceri ve deneyim konusunda uygun kayıtları muhafaza
etmelidir.
6.3 Alt yapı:
Kuruluş, ürünün şartlara uygunluğunun sağlamak için gerekli olan
altyapı tayin etmeli, sağlamalı ve sürdürmelidir. Alt yapı,
uygulanabildiğinde aşağıdakileri kapsar:
a) Binalar, çalışma alanları ve bununla ilgili tesisler;
b) Proses teçhizatı, (yazılım ve donanım)
c) Destek hizmetleri (taşıma, veya iletişim gibi).
6.4 Çalışma ortamı:
Kuruluş, ürünün şartlarına uygunluğunu sağlamak için gerekli
çalışma ortamını belirlemeli ve yönetmelidir.
|
7. Ürün gerçekleştirme
7.1 Ürün gerçekleştirmenin planlaması:
Kuruluş, ürünün
gerçekleştirilmesi için gerekli prosesleri ve geliştirmelidir. Ürün
gerçekleştirme planlaması, kalite yönetim sisteminin diğer proseslerinin
şartları ile tutarlı olmalıdır.
Ürün gerçekleştirme planlamasında, kuruluş uygun olduğunda
aşağıdakileri belirlemelidir:
a) Ürün için kalite hedefleri ve şartlar,
b) Proseslerin, dokümanların oluşturulması ve ürüne özgü
kaynakların sağlanması
c) Ürüne özgü gerekli doğrulama, geçerli kılma, izleme, muayene
ve deney faaliyetleri ve ürün kabulü için kriterleri
d) Gerçekleştirme
proseslerinin ve bunun sonucu meydana gelen ürünün şartları karşılandığına
dair kanıtları sağlamak için gereken kayıtlar
|
|
7.2 Müşteri ile ilişkili prosesler
7.2.1 Ürüne bağlı şartların belirlenmesi:
Kuruluş,
a)
Teslim ve teslim sonrası faaliyetler için şartlar da dahil olmak üzere
müşteri tarafından belirtilmiş şartlar,
b)
Müşteri tarafından beyan edilmeyen ancak belirtilen veya bilinen ve
amaçlanan kullanım için gerekli olan şartları,
c)
Ürünle ilgili yasal ve mevzuat şartlarını,
d)
Kuruluş tarafından belirlenen ilave şartları belirlemelidir.
7.2.2 Ürüne bağlı şartların gözden geçirilmesi:
Kuruluş, ürüne bağlı şartları gözden geçirmelidir. Bu gözden geçirme,
kuruluşun müşteriye ürünü sağlamayı taahhüt etmesinden önce yapılmalı ve:
a) Ürün şartlarının tarif edilmiş olmasını,
b) Önceden ifade edilenlerden farklı olan sözleşme veya sipariş
şartlarının çözümlenmesini,
c) Kuruluşun tarif edilmiş şartları karşılama yeterliliğine sahip olmasını
sağlamalıdır.
7.2.3
Müşteri ile iletişim
Kuruluş;
a)
Ürün bilgisi
b)
Tadiller de dahil olmak üzere başvurular, sözleşmeler, veya sipariş alımı
c)
Müşteri şikayetleri de dahil olmak üzere müşteri geri beslemesi
konularında müşteri ile olan iletişimini belirlemeli ve uygulamalıdır.
|
7.3 Tasarım ve geliştirme
7.3.1. Tasarım ve geliştirme
planlanması
Kuruluş, ürünün tasarımını ve geliştirmesini planlamalı ve
kontrol etmelidir.
Planlamada;
a)
Tasarım ve geliştirme aşamaları
b)
Her
tasarım ve geliştirme aşamasına uygun olan gözden geçirme, doğrulama ve
geçerli kılmayı
c)
Tasarım ve geliştirme için
sorumlulukları ve yetkiler yer almalıdır.
|
|
7.3.2 Tasarım ve geliştirme
girdileri
Ürün şartları ile ilgili girdiler belirlenmeli ve kayıtlar muhafaza
edilmelidir. Bu girdiler;
a)
Fonksiyon ve performans
şartlarını
b)
Uygulanabilen yasal ve mevzuat
şartlarını,
c)
Uygulanabildiğinde önceki
benzer tasarımlardan elde edilen bilgi,
d)
Tasarım ve geliştirme için esas
olan diğer şartları
İçermelidir.
7.3.3 Tasarım ve geliştirme
çıktıları
Tasarım ve geliştirme çıktıları
girdilere karşı doğrulamayı sağlayabilecek bir formda temin edilmeli
Ve dağıtımdan önce onaylanmalıdır. Çıktılar;
a)
Tasarım ve geliştirme için
girdi şartlarını karşılamalı,
b)
Satın alma, üretim, ve hizmet
sunumu için uygun bilgiyi sağlamalı
c)
Ürün kabul kriterlerini
içermeli veya atıf yapmalı
d)
Bir ürünün güvenli ve uygun
kullanımı için esas olan ürün özelliklerini belirtmelidir.
7.3.4 Tasarım ve geliştirmenin
gözden geçirilmesi
Uygun aşamalarda tasarım ve gözden geçirmenin sistematik gözden
geçirilmesi, aşağıda verilen amaçlar için planlı düzenlemeler uygun olarak
gerçekleştirilmelidir;
a)
Şartların karşılanmasında,
tasarım ve geliştirme sonuçlarının yeterliliğinin değerlendirilmesi
b)
Herhangi bir problemin
belirlenmesi ve gerekli düzeltici faaliyetlerin önerilmesi
7.3.5 Tasarım ve geliştirme
doğrulaması
Tasarım ve geliştirme
çıktılarının tasarım ve geliştirme girdi şartlarını karşılaması için
planlı düzenlemeler uygun olarak doğrulama yapılmalıdır.
7.3.6 Tasarım ve geliştirmenin
geçerli kılınması
Nihai ürünün belirlenmiş veya
amaçlanan kullanım veya uygulama şartlarını karşılayacak yeterlikte
olmasını sağlamak için planlanan düzenlemeler göre tasarım ve geliştirme
geçerliliği yapılmalıdır.
7.3.7 Tasarım ve geliştirme
değişikliklerinin kontrolü
Tasarım ve geliştirme
değişiklikleri tanımlanmalı ve kayıtlar muhafaza altına alınmalıdır. Bu
değişiklikler
uygulamaya
konulmadan önce gözden geçirilmeli, doğrulanmalı ve uygun olduğunda
geçerli kılınmalı ve onaylanmalıdır.
|
7.4 Satın alma
7.4.1 Satın alma prosesi
Kuruluş, satın alınan ürünün
belirtilen satın alma şartlarına uygunluğunu sağlamalıdır. Tedarikçiye ve
satın alınan ürüne uygulanan kontrolün tipi ve içeriği satın alınan bir
sonraki ürün gerçekleştirilmesine olan etkisine veya nihai ürüne bağımlı
olmalıdır.
Kuruluş tedarikçilerini kuruluş
şartlarını karşılayan ürün sağlama yeteneği temelinde değerlendirmeli ve
seçmelidir. Seçme, değerlendirme ve tekrar değerlendirme için kriterler
oluşturmalıdır.
7.4.2 Satın alma bilgisi
Satın alma bilgisi,
satın alınacak ürünü açıklamalı
ve uygun olduğu yerlerde;
a)
Ürün onayı, prosedürler, proses ve donanımlar için şartları
b)
Personelin yeteneği için şartları ve
c)
Kalite yönetim sistemi şartlarını içermelidir.
7.4.3 Satın alınan ürünün
doğrulanması
Kuruluş, satın alınan ürünün
belirtilmiş satın alma şartlarının karşılamasını sağlamak için muayene ve
diğer gerekli faaliyetleri oluşturmalı ve uygulamalıdır.
Kuruluş veya onun müşterisi,
tedarikçinin yerinde doğrulama yapmak istediğinde kuruluş satın alma
bilgisinde, talep edilen doğrulama düzenlemelerini ve ürünün serbest
bırakılma metodunu belirtmelidir.
|
7.5 Üretim ve hizmetin
sağlanması (sunulması)
7.5.1 Üretim ve hizmet
sağlamanın kontrolü
Kuruluş, kontrollü koşullar altında üretim ve
hizmet sağlamayı planlamalı ve yürütmelidir. Kontrollü koşullar
uygulanabildiğinde
1. Ürünün özelliklerini açıklayan bilgilerin
bulunabilirliliğini
2. Gerekli olduğunda çalışma talimatlarının
bulunabilirliliğini
3. Uygun donanımın kullanımını
4. İzleme ve ölçme cihazlarının
bulunabilirliğini ve kullanımını
5. İzleme ve ölçmenin uygulanmasını
6. Serbest bırakma teslimat ve teslimat
sonrası faaliyetlerin uygulanmasını
Kapsamalıdır.
7.5.2 Üretim ve hizmet sağlaması için
proseslerin geçerliliği
Kuruluş elde edilen çıktının bir sonraki
izleme ve ölçme ile doğrulanmadığı yerlerde üretim ve hizmet sağalma
prosesini geçerli kılmalıdır. Bu sadece ürün kullanıma girdikten veya
hizmet verildikten sonra kusurların görünür olduğu durumlardaki her
prosesi içerir.
Geçerli kılma bu proseslerin planlanmış
sonuçlarının elde edilme yeteneğini göstermelidir.
Kuruluş uygulanabilir olduğunda aşağıdakiler
de dahil olmak üzere bu prosesler için düzenlemeler yapmalıdır.
1.
Bu proseslerin gözden
geçirilmesi ve onaylanması için tanımlanmış kriterler
2.
Donanımın ve
personelin yeterliliğinin onaylanması
3.
Belirli metodların ve
prosedürlerin kullanılması
4.
Kayıtlar için şartlar
5.
Yeniden geçerli kılma
7.5.3 Tanımlama ve İzlenebilirlilik
Uygun durumlarda kuruluş ürünü ürün
gerçekleştirmesi boyunca uygun yollarla tanımlamalıdır.
Kuruluş ürün durumunu izleme ve ölçme
şartlarına göre tanımlamalıdır.
İzlenebilirlilik bir şart olduğunda kuruluş
ürünü tek olarak kontrol ve kayıt etmelidir.
Not: Bazı endüstri sektörlerinde konfigürasyon
yönetimi ve tanımlama ve izlenebilirliğin sürdürülebildiği bir araçtır.
7.5.4 Müşteri malı (varlığı)
Kendi kontrolü altında olduğu sürece kuruluş
müşteri malına dikkat göstermelidir. Kuruluş kullanım için veya ürün
oluşturmak üzere birleştirmek için sağlanan müşteri malını tanımlamalı,
doğrulamalı, korumalı ve güvenliğini sağlamalıdır. Herhangi bir müşteri
malı kaybolursa zarar görürse veya kullanım için uygun olmayan halde
bulunursa bu durum müşteriye bildirilmeli ve kayıtlar muhafaza
edilmelidir.
Not: Müşteri malı fikir haklarını da kapsar
7.5.5 Ürünün korunması
Kuruluş iç proses süresince ve amaçlanan
teslimatın yerine ulaşmasına kadar ürünün uygunluğunu muhafaza etmelidir.
Bu muhafaza tanımlamayı taşımayı ambalajlamayı depolamayı ve korumayı
içermelidir. Muhafaza ürünü teşkil eden parçalara da uygulanmalıdır.
|
7.6 İzleme ve Ölçme cihazlarının kontrolü
Kuruluş taahhüt edilen izleme ve ölçmeyi ve
bunun için gereken izleme ve ölçme cihazlarını belirlemelidir.
Kuruluş izleme ve ölçmelerin yapılabilmesini
ve bunların izleme ve ölçme şartları ile tutarlı olmasını sağlayacak
prosesleri oluşturmalıdır.
|
|
Gerekli
olduğunda geçerli sonuçların sağlanması için ölçme teçhizatı;
1. Belirli aralıklarla kalibre edilmiş ve
doğrulanmış olmalı veya kullanımdan önce uluslar arası veya ulusal
referans ölçme standartlarına göre izlenebilir olmalıdır.
Bu tipte referans ölçme standartlarının
bulunmadığı yerlerde kalibrasyon veya doğrulamada esas alınan
hususlar kaydedilmelidir.
2. Gerekli olduğunda ayar edilmiş veya yeniden
ayar edilmiş olmalıdır.
3. Kalibrasyon durumunun tayin edilmiş
olmasını sağlamak için tanımlanmış olmadır.
4. Ölçme sonuçlarını geçersiz kılacak
ayarlardan korumuş olmadır.
6.
Taşıma bakım ve depolama
sırasında hasar ve bozulmalara karşı korunmuş olmalıdır.
Ek olarak kuruluş teçhizatın şartlarına uygun
bulunmadığında daha önceden yapılmış ölçme sonuçlarının geçerliliğini
değerlendirmeli ve bu sonuçların geçerliliğini kaydetmelidir. Kuruluş bu
durumda etkilenen teçhizat ve ürün hakkında uygun tedbiri almalıdır.
Kalibrasyon ve doğrulama sonuçlarının kayıtlarda muhafaza edilmelidir.
Belirli şartların izlenmesinde ve ölçülmesinde
bilgisayar yazılımı kullanıldığında amaçlanan uygulamayı yerine getirme
yeteneği teyit edilmelidir. Bu işlem ilk kullanımdan önce yapılmalı ve
gerektiğinde yeniden teyit edilmelidir.
|
8. Ölçme, Analiz ve İyileştirme
8.1 Genel
Kuruluş
aşağıdakiler için gerekli olan izleme analiz ve geliştirme prosesini
planlamalı ve uygulamalıdır.
1. Ürünün uygunluğunu göstermek
2. Kalite yönetim sisteminin
uygunluğunu sağlamak
3. Kalite yönetim sisteminin
etkinliğini sürekli iyileştirmek
Bu
istatistiksel teknikler de dahil olmak üzere uygulanabilir metotların
tayin edilmesini ve bunların genişletilmiş kullanımını da kapsamalıdır. |
8.2 İzleme ve Ölçme
8.2.1 Müşteri memnuniyeti
Kalite yönetim sistemi performansının ölçmelerinden bir olarak müşteri
şartlarını ne dereceye kadar karşılayıp karşılamadığı hakkındaki müşteri
algılaması ile ilgili bilgili izlemelidir. Bu bilgiye elde etmek ve
kullanmak için metotlar belirlenmelidir.
|
|
8.2.2 İç tetkik
Kuruluş
kalite yönetim sisteminin
a. Planlanmış düzenlemelere bu
standardın şartlarına ve kuruluş tarafından oluşturulan kalite yönetim
şartlarına uyduğunu ve
b.
Etkin olarak uygulandığını ve sürdürüldüğünü teyit etmek için planlı
araklarla iç tetkikler yerine getirilmelidir.
Bir tetkik
programı geçmiş tetkiklerin sonuçları da dahil olmak üzere tetkik edilecek
alanların ve proseslerin önem ve durumları dikkate alınarak
planlanmalıdır. Tetkik kriterleri kapsamı sıklığı ve metotları tarif
edilmelidir. Tetkikçilerin seçimi ve uygulanan tetkik prosesinin
objektifliğini ve tarafsızlığını sağlamalıdır. Tetkikçiler kendi
işlerini tetkik etmemelidir.
Tetkiklerin planlanması ve yerine getirilmesi
sonuçların rapor edilmesi kayıtların muhafaza edilmesi için sorumluluklar
ve şartlar dökümante edilmiş bir prosedür içinde tarif edilmelidir.
Tetkik
edilmekte olan alandan sorumlu yönetim tespit edilmiş uygunsuzlukların ve
bunların nedenlerinin ortadan kaldırılması için gecikmesizin tedbirler
alınmasını sağlamalıdır. Takip faaliyetleri alınan tedbirlerin
doğrulanması ve doğrulama sonuçlarının raporlanmasını da kapsamalıdır.
|
8.2.3 Proseslerin izlenmesi ve ölçülmesi
Kuruluş gerektiğinde kalite yönetim sistemi proseslerin ölçülmesi ve
izlenmesi için uygun metotları uygulamalıdır, Bu metotlar planlanmış
sonuçları elde etmeye yönelik proseslerin yeteneğini göstermelidir.
Planlanmış sonuçlar başarılamadığında ürünün uygunluğunu sağlamak için
gerektiğinde düzeltmeler ve düzeltici faaliyetler yapılmalıdır.
|
|
|
8.2.4
Ürünün izlenmesi ve ölçülmesi
Kuruluş ürün şarlarının yerine getirildiğini
doğrulamak için ürünün karakteristiklerini izlemeli ve ölçmelidir.
Bu doğrulama ürün gerçekleştirme prosesinin uygun aşamalarında planlanan
düzenlemelere göre gerçekleştirilmelidir.
Kabul kriterlerinin uygunluğu ile ilgili
kanıtlar muhafaza edilmelidir. Kayıtlar ürünün serbest bırakılmasında
yetkili kişi/kişileri göstermelidir.
Ürünün serbest bırakılması ve hizmetin sunumu
planlı düzenlemelerin tatmin edici olarak tamamlanmasına kadar ve
yetkili personel tarafından ve mümkün olduğunda müşteri tarafından
onaylanmadıkça yapılmamalıdır.
|
8.3. Uygun olamayan ürünün kontrolü
Kuruluş belirlenen şartlara uymayan ürünün
yanlışlıkla kullanımın ve teslimatın önlenmesi için tanımlanmasını ve
kontrol edilmesini sağlamalıdır. Kontroller ve uygun olmayan ürünle
ilgili sorumluluk ve yetkiler dökümante edilmiş bir prosedür içinde tarif
edilmelidir.
Kuruluş uygun olmayan ürünü aşağıdaki
yollardan biri veya birden fazlası ile
a.
Tespit edilen
uygunsuzluğu gidermek için tedbir alınması yolu ile
b.
Uygun olmayan ürünün
kullanıma serbest bırakılması veya kabulü için yetkili personelin
veya uygulanabildiğinde müşterinin izini ile
c.
Ürünün asıl amaçlanan
kullanımını ve uygulanmasını engellemek için gerekli önlemlerini alınması
ile ele almalıdır.
Uygunsuzlukların yapısı ve uygunsuzluklardan
sonra ele alınana takip tedbirlerine ait kayıtlar alınan izinlerin
kayıtları da dahil olmak üzere muhafaza edilmelidir.
Uygun olamayan ürün düzeltildiğinde şartlara
uygunluğunu göstermek için ürün yeniden doğrulamaya tabi tutulmalıdır.
Uygun olamayan ürün veya teslimatından sonra
uygun olmayan ürün tespit edildiğinde kuruluş uygunsuzluğun etkilerine
veya uygunsuzluğun potansiyel etkilerine karşı uygun tedbirler almalıdır.
|
8.4. Veri analizi
Kuruluş kalite yönetim sisteminin etkinliğini
ve uygunluğunu göstermek ve kalite yönetim sistemini etkinliğinin sürekli
iyileştirilmesinin nerelerde yapılabileceğini değerlendirmek için uygun
verileri belirlemeli toplamalı ve analiz etmelidir. Bu analiz, izleme ve
ölçme sonuçlarından çıkan ve diğer ilgili kaynaklarda çıkan verileri
kapsamalıdır.
Veri
analizi aşağıdakilerle ilgili bilgi sağlamalıdır.
a.
Müşteri
memnuniyeti(madde 8.2.1)
b.
Ürün şartlarına uygunluk
(madde 7.2.1)
c. Önleyici
faaliyet için fırsatlarda dahil olmak üzere, proseslerin ve ürünlerin
özellikleri ve eğilimleri
d. Tedarikçiler
|
|
8.5. İyileştirme
8.5.1 Sürekli iyileştirme
Kuruluş, kalite politikasını, kalite
hedeflerini, tetkik sonuçlarının, verilerin analizini , düzeltici veya
önleyici faaliyetleri ve yönetimin gözden geçirmesi yolu ile kalite
yönetim sisteminin etkinliğini sürekli iyileştirmelidir.
8.5.2 Düzeltici Faaliyet
Kuruluş, uygunsuzluğunu sebebini gidermek ve
tekrarını önlemek için tedbirler almalıdır. Düzeltici faaliyetler
karşılaşılan uygunsuzlukların etkilerine uygun olmalıdır.
Dökümante edilmiş prosedür;
a.
Müşteri şikayetleri
dahil olmak üzere uygunsuzlukların gözden geçirilmesi
b.
Uygunsuzlukların
nedenlerinin belirlenmesi
c.
Uygunsuzlukların
tekrarını önlemek için alınacak tedbir ihtiyacının değerlendirilmesi
d.
Gereken tedbirin
belirlenmesi ve uygulanması
e.
Alınan tedbirin
sonuçlarının kayıtları( madde 4.2.4)
f.
Alınan düzeltici
tedbirin gözden geçirilmesi için şartları tanımlamak üzere oluşturmalıdır.
|
8.5.3 Önleyici Faaliyetler
Kuruluş oluşmasını önlemek amacı ile
potansiyel uygunsuzlukların sebeplerini gidermek için tedbirler almalıdır.
Önleyici faaliyetler potansiyel uygunsuzlukların etkilerine uygun
olmalıdır.
Dökümante
edilmiş bir prosedür:
a. Potansiyel uygunsuzlukların
ve bunların nedenlerin belirlenmesi
b.
Uygunsuzlukların tekrarını önlemek için gerekli tedbirlerin belirlenmesi
c. Gerekli faaliyetlerin
belirlenmesi ve uygulanması
d.
Alınan tedbirin sonuçlarının kayıtları( madde 4.2.4)
e. Alınan tedbirin gözden
geçirilmesi için şartları tanımlamak üzere oluşturmalıdır.
|
|